Siirry sisältöön
Jukka Pinonummi

Tärkeää tietoa ja työkaluja matkailutoimijoille

Visit Porvoo on tukenasi. Jos sinulla on kysymyksiä tai tarvitset apua minkä tahansa asian suhteen, älä epäröi ottaa yhteyttä.

Mitä Visit Porvoo tekee?

Tarjoamme sinulle apua, välineitä ja sparrausta, että voisit kehittää palvelujasi ja markkinoida niitä mahdollisimman menestyksekkäästi. Yhteistyössä teemme Porvoosta entistäkin houkuttelevamman ja vetovoimaisemman matkailukohteen!

  • Lisää Porvoon vetovoimaa matkailu-, tapahtuma- ja kuvauskohteena sekä kotimaassa että ulkomailla
  • Auttaa matkailuyrityksiä ja paikallisia toimijoita kasvamaan ja vauhdittaa Porvoon matkailuliiketoiminnan kehittymistä
  • Kehittää matkailua ympärivuotisesti ja vastuullisesti
  • Luo verkostoja ja yhdistää toimijoita
  • Tekee porvoolaisia ilmiöitä tunnetuksi
  • Kuuntelee aktiivisesti paikallisia yrityksiä ja asukkaita
  • Haistelee trendejä, innovoi uutta ja solmii kumppanuuksia
Seuraavassa käyttöösi tarjoamiamme työkaluja;
Visitporvoo.fi -sivusto – noin 210 000 kävijää vuodessa

Visitporvoo-sivustolle ovat kaikki tervetulleita! Lähetä meille kuvausteksti yrityksestäsi mielellään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, vaakamuotoinen kuva sekä yrityksesi yhteystiedot ja nettiosoite. Tarvittaessa autamme käännöstekstien kanssa.

VisitPorvoo -somekanavat

Jaamme somekanavissamme kohdeyleisöjämme kiinnostavia ajankohtaisia sisältöjä, jotka seuraavat strategisia markkinointiteemojamme. Vuoden 2024 pääteemat ovat kulttuuri, ruoka, saaristo ja tapahtumat.

Jokaisella kanavalla on oma kohderyhmänsä ja tunnistettu yleisönsä. Sisällöt muokataan kohdeyleisön mukaan.

Facebook +12 000 seuraajaa ↗

  • Julkaisukieli; suomi ja ruotsi
  • Sisällöt; Ajankohtaiset teemat, tapahtumat
  • Erityispiirre; Jaetaan myös kumppaneiden kaupallisempaa sisältöä
  • Tägäys; @visitporvoo tai #visitporvoo

Instagram +14 000 seuraajaa ↗

  • Julkaisukieli; englanti, paitsi tapahtumissa suomi ja ruotsi
  • Sisällöt; Visuaalisesti puhuttelevaa sisältöä ajankohtaisista teemoista, tapahtumista.
  • Erityispiirre; Jaetaan kävijöiden omakohtaisia kokemuksia ja kuvia Porvoosta sekä vaikuttajayhteistöiden sisältöä.
  • Tägäys; @visitporvoo tai #visitporvoo

TikTok +570 seuraajaa ↗

  • Julkaisukieli; suomi, ruotsi, englanti, tavoitellun yleisön ja julkaisun aiheen mukaan
  • Uusi aluevaltaus, jonka profiilia vielä haetaan
  • Sisällöt keskittyneet tapahtumiin ja ajankohtaisiin teemoihin

LinkedIn

  • Julkaisukieli; suomi, ruotsi, englanti, tavoitellun yleisön ja julkaisun aiheen mukaan
  • Sisällöt; informatiivisia julkaisuja, ammattilaisyleisöä kiinnostavaa sisältöä
  • Erityispiirre; Nostoja kansainvälisistä mediabongauksista
  • Tägäys; @visitporvoo tai #visitporvoo
Tapahtumakalenteri

Lomakkeella voit ilmoittaa tapahtumasi tapahtumakalenteriin. Ilmoitathan tapahtumasi hyvissä ajoin, vähintään viikkoa ennen tapahtumaa. Voit ilmoittaa tapahtumasi suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Aukiolokalenteri

Yritykset ja nähtävyyskohteet vastaavat omien aukioloaikojensa ajantasaisuudesta kalenterissa.

Kaupunkikartta

Porvoon kaupunkikartta päivitetään vuosittain keväällä ja näkyvyys kartassa on yrityksille ilmainen. Visit Porvoo kuratoi sisällöt matkailumarkkinoinnin strategisten teemojen mukaan. Kartasta tehdään suomi-ruotsi, englanti-saksa, espanja-ranska ja japani-kiina kieliversiot sekä tulostettuna että web-versiona. Painettuja karttoja löytyy ympäri kaupunkia löytyvistä mustista karttapömpeleistä ja niitä on saatavissa asiakaspalvelupiste Kompassista. Web-versio löytyy visitporvoo.fi Matkailun ammattilaisille-osiosta.

Jos haluat mukaan karttaan tai muokata tietojasi, ilmoita siitä meille hyvissä ajoin heti alkuvuodesta.

Materiaaleja käyttöösi
DataHub          
  • Tietokanta, johon suomalaiset matkailualan yritykset voivat tallentaa tiedot yrityksestään sekä tarjoamistaan tuotteista ja palveluista.
  • Rajapinnan kautta yritys- ja tuotetietoa voidaan hakea moniin eri kanaviin, kuten Visit Finlandin verkkosivuille ja B2B-kanaviin, alueellisille verkkosivuille, kaupallisille toimijoille ja moniin muihin kanaviin.
  • DataHubin hyödyntäminen on ilmaista sekä matkailuyrityksille että datan hyödyntäjille.
  • Edellytyksenä on että yrityksen nettisivut löytyvät englanniksi.
Vastuullisen matkailun kehittäminen

Visit Porvoo kehittää matkailua kestävämmäksi. Se tarkoittaa sitä, että vähennämme matkailun ympäristö- ja yhteiskunnallisia vaikutuksia samalla, kun kasvatamme matkailun tuomia etuja, kuten taloudellista hyötyä ja luotuja työpaikkoja.

Vastuullisen matkailun kehittäminen on Visit Porvoolle arvokysymys. Jotta matkailu olisi mahdollista myös tuleville sukupolville, tarvitaan rohkeita päätöksiä ja innovatiivisia ratkaisuja.

Visit Porvoo tukee paikallisia yrityksiä vastuullisen matkailun kehittämisessä. Hankimme ja jaamme tietoa ja kehitämme kumppanuuksia, jotka tukevat sidosryhmiämme heidän vastuullisuusmatkallaan.

Visit Porvoon tavoitteena ei ole vain matkailijamäärän kasvattaminen, vaan se, että Porvooseen saapuvat matkailijat viipyisivät pidempään, käyttäisivät paikallisia palveluja ja löytäisivät Porvoon ympärivuotisesti.

Vastuullisen matkailun osa-alueet

Ympäristövastuu

  • Ympäristön suojelu
  • Ilmastotietoisuus
  • Arvokkaiden kohteiden suojelu ja kunnostus

Sosiaalinen vastuu

  • Kulttuurien kunnioitus ja paikallisten asukkaiden huomioiminen
  • Työntekijöiden oikeudet ja hyvinvointi
  • Kehittyvä infrastruktuuri ja palvelut
  • Inklusiivisuus eli jokaista arvostetaan taustastaan riippumatta

Taloudellinen vastuu

  • Positiiviset tulosvaikutukset
  • Työllistävä vaikutus
  • Paikallisen talouden tukeminen

Kestävässä matkailussa pyritään löytämään tasapaino ympäristövastuun sekä sosiaalisen ja taloudellisen vastuun välille.

Sateenkaari Porvoon joella
Sustainable Travel Finland

Visit Finlandin kehittämä STF on kestävän matkailun polkutyökalu, joka kannustaa ja auttaa suomalaisia matkailuyrityksiä kehittämään kestäviä käytäntöjä. STF-ohjelman suorittaneille yrityksille luovutetaan STF-merkki. Visit Porvoo kannustaa paikallisia matkailualan yrityksiä kestävän matkailun kehittämiseen tukemalla STF-ohjelmaan osallistumista.

CNE 2.0

Tiesitkö, että kestävyyteen tehdyt panostukset parantavat yritysten tuloksentekokykyä ja resilienssiä? Tai että vastuullisesti toimivien yritysten asiakastyytyväisyys ja koettu laatutaso ovat muita korkeampia? Carbon Neutral Experience 2.0 edistää kotimaisten matkailu-, ravintola- ja tapahtuma-alojen hiilineutraaliutta Uudellamaalla, jotta se saavuttaisi tavoitteensa vuoteen 2030 mennessä. Samalla se ohjaa ja tukee yrityksiä siirtymässä kohti kannattavaa ja kestävää liiketoimintaa.

Inklusiivisuus

Haluamme mahdollistaa kaikille alueelle saapuville matkailijoille turvallisen matkailukokemuksen ja unohtumattoman elämyksen, jonka ansiosta sateenkaarimatkailija haluaa palata kaupunkiin aina uudelleen.

South by Cycle ja Welcome Cyclist -tunnus

South by Cycle on retkipyöräilyyn suunniteltu reittiverkosto Etelä-Suomessa.

Reitin varrella olevat yritykset voivat saada Welcome Cyclist-tunnuksen, jos ne täyttävät pyöräily-ystävällisen palvelun kriteerit. Tunnus on maksuton, ja sen saaneet yritykset pääsevät Bikeland-kartalle ja hyötyvät Suomen pyörämatkailun yhteismarkkinoinnista.

Visit Porvoo tukee vähäpäästöisten liikkumismuotojen käyttämistä ja tunnistaa pyöräilijät kasvavana matkailuryhmänä, joka käyttää usein paikallisia palveluja ja yöpyy reittinsä varrella.

Yhteistyö
Joulu

Visit Porvoo on Santa Claus Finlandin virallinen yhteistyökumppani ja Porvoo on Joulupukin Hyvän tahdon kaupunki. Tule mukaan kehittämään Porvoon joulua!

Joulupukki ja Porvoon ranta-aitat
Tapahtumat

Tapahtumat houkuttelevat Porvooseen matkailijoita ympäri vuoden. Ne tasaavat sesonkivaihteluita, houkuttelevat kävijöitä hiljaisina kuukausina ja kannustavat tapahtumien osallistujia käyttämään porvoolaisia palveluja. Porvoon tapahtumissa käy vuosittain yhteensä 30 000–40 000 henkilöä. Jokaisen Visit Porvoon tapahtuman tavoitteena on, että käytetty euro tuo kaupungille noin 3–5 euroa.

Haluatko myydä tuotteita? Järjestää ohjelmaa? Osallistua omalla hauskalla tavallasi? Voit vaikka vuokrata maksutta puisen kopin Porvoon kaupungilta ja tulla myymään omia tuotteita ja palvelujasi tai suunnitella tapahtumaan oman houkuttelevan tuotteen kuten Runebergin drinkin tai Jokikarnevaali-aterian. Osallistu tapahtumaan omalla ohjelmanumerolla – ota yhteyttä ja ehdota!

Tapahtumamme

Tuovat tuloja

  • Tapahtumien järjestäminen tukee paikallisia yrityksiä, kuten hotelleja, ravintoloita ja kauppoja ja sitä kautta koko Porvoota ja sen asukkaita.

Lisäävät yhteisöllisyyttä

  • Tapahtumat tuovat paikalliset yhteen ja antavat porvoolaisille mahdollisuuden osallistua ja nauttia monipuolisesta ohjelmasta ympäri vuoden.

Luovat elinvoimaisuutta

  • Tapahtumat tekevät kaupungista elinvoimaisemman ja kiinnostavan paikan porvoolaisille ja potentiaalisille uusille asukkaille. Ne myös houkuttelevat uusia yrityksiä ja matkailijoita Porvooseen.

Kasvattavat mainetta

  • Tapahtumat tarjoavat mahdollisuuden markkinoida kaupunkia laajemmalle yleisölle eri medioissa sekä ostetun mainonnan kautta että Porvoon tapahtumista kirjoitettujen juttujen ja niin sanotun viidakkorummun kautta.
Jokikarnevaalit
FAM, media- ja Vaikuttajayhteistyöt

Tutustumismatka eli FAM matka (familiarization trip) on liiketoiminnallinen toimenpide, jossa Porvoo alueena tai porvoolainen yritys esittelee toimintaansa ja palvelujaan matkanjärjestäjille, eli potentiaalisille B2B-asiakkaille. FAM matka on tärkeä markkinointityökalu Porvoolle, sillä se antaa matkanjärjestäjille mahdollisuuden kokea todellisia asiakaskokemuksia, joiden perusteella he voivat suositella elämyksiä omille asiakkailleen.

Ota yhteyttä!

Sari Myllynen

Matkailun kehittämispäällikkö

Jan-Christian Forsman

Elinvoima-asiantuntija

Katri Nikiforow

Elinvoima-asiantuntija